Vaikystė gamtoje – svajonės pildosi Patirčių slėnyje

Pabandykite įsivaizduoti savo dieną, kurios lauktų štai tokie planai: tyrinėti vabalus ir augalus, skaičiuoti akmenukus, lipti į medį, susikurti savo daržą, suprojektuoti plaustą, įsikurti palapinėje, suptis hamake, leistis į žygį per laukus, pievas ir miškus, snausti miegmaišiuose po atviru dangumi, susiręsti pavėsinę, mokytis meditacijos, statyti saulės laikrodį, gaminti muzikos instrumentus, žiesti puodus iš molio… Skamba kaip ištrauka iš nuotykių knygos? Į šiuos ir panašius nuotykius vaikai iš tikrųjų galės leistis jau nuo šių metų rudens visai šalia Trakų!

Viena iš Mokymosi namų |Patirčių slėnis| įkūrėjų Akvilė Budreckytė pasakoja, kad mintis įkurti alternatyvią mokyklą/darželį kilo prieš gerus 3 metus, kai jos sūnus pradėjo lankyti valstybinį darželį: „Jam adaptuotis buvo labai sunku ir aš suprantu kodėl – naudojami ugdymo metodai ir bendravimas mažai skiriasi nuo mano, patirto darželyje prieš 30 metų. Daugiau nei 17 metų dirbu su jaunais žmonėmis, naudoju neformalaus ugdymo metodus, vedu mokymus, matau, kad jaunas žmogus mokykloje nesijaučia laimingas, dažnai su sugniuždyta saviverte ir nepatyręs mokymosi džiaugsmo. Norisi, kad ir Trakų rajone atsirastų kitokia mokykla, kurioje būtų daug santykio tarp vaiko, mokytojo ir tėvų, kur jaustųsi bendruomeninė dvasia, kur vaikai norėtų sugrįžti, o tėvai jaustų, kad tobulėja ne tik jų vaikai, bet ir jie patys. Kuriasi daug alternatyvių, sėkmingai veikiančių mokyklų Lietuvos didmiesčiuose, kur vaikai noriai mokosi, nes mokosi per patirtį, puikiai jaučiasi, nes yra gerbiami, jaučiasi laisvi, nes nevaržomi gali kurti, pažinti, tyrinėti.

Patirčių slėnio steigėjų komanda yra įkvėpta Valdorfo, lauko ir kt. pedagogikomis. Mokymosi namų pagrindiniai principai: siekiama ugdyti vaikus kūrybiškai, per patirtis, iššūkius, pojūčius, tyrinėjimus, meditaciją, savęs ir pasaulio pažinimą gamtoje. Svarbiausias siekis – mokymosi ir pažinimo procese vyraujantys tikslas ir prasmė, tobulėjimas ir atradimų džiaugsmas. Vilniaus Valdorfo iniciatyva „Atviroji mokykla“ palaiko Mokymosi namų |Patirčių slėnis| kūrimo idėją ir noriai dalindamasi savo patirtimi. Taip pat Patirčių slėnyje planuojamos labai įvairios veiklos: joga, meditacija, Tai Či, Aikido, kurios padės taikiai spręsti konfliktus ir sunkumus tarpusavio santykiuose, kaip ramiai reaguoti patekus į stresines situacijas.

„Kiekvienas vaikas turi savo ypatingą talentą, savo individualų gebėjimą spręsti sunkumus ar jam paskirtas užduotis, taip pat – skirtingus būdus išreikšti save per jausmus, gamtoje, sporte, moksle, skirtingose meno kryptyse. Kiekvienas iš mūsų mąstome skirtingai ir turime savų gabumų, kuriuos galime išreikšti visiškai skirtingais būdais. Kaip ir kiekvienas iš mūsų turi skirtingas stiprybes bei silpnybes. Tad kaip galime mokyti vaikus pagal vieną visiems bendrai pritaikytą modelį, neatsižvelgdami ir nesigilindami į vaikų individualumą, unikalumą ir asmeninius gebėjimus? Kaip galime padėti jiems ruoštis savarankiškam gyvenimui, jei vienintelis tikslas – pasiruošti egzaminams ir įstoti į universitetą?“ – savo įžvalgomis dalinasi vienas iš Patirčių slėnio įkūrėjų Tom Brennan. Jis pastebi, kad dauguma mokyklų ruošia vaikus ateičiai, bet mes juk negalime nuspėti, kas mūsų laukia toje ateityje. Vieninteliai dalykai, kuriuos galime numanyti, jog vaikai susidurs su kliūtimis, savigarbos klausimais, konfliktais, iššūkiais tarpusavio santykiuose, juoku ir ašarom, pergalėm ir nusivylimais, atsiskaitymo terminais, sąskaitų apmokėjimu, etc.

Pasiteiravus, kas Tom Brennan įkvėpė kurti kitokią mokyklą Lietuvoje, jis atsako: „Tyrimais įrodyta, kad kuo ankstyvesnėje vaikystėje ugdomas sąmoningumas, savivertė, pasitikėjimas savimi, empatija ir kritinis mąstymas, pasitelkus įgimtą smalsumą, žaismingumą ir kūrybiškumą, tuo mažiau vaikui augant iškyla sunkumų su psichine, emocine ir fizine sveikata. Pavyzdžiui, Jungtinėse Valstijose ir Danijoje atlikti tyrimai parodė, kad kiekvienas 1 euras/doleris, investuotas į integraciją vaikystėje, ateityje sutaupo po 7 eurus/dolerius, kurių augant vaikui prireiktų specialistų konsultacijoms, terapijai ir gydymui. Kiti tarptautiniai tyrimai rodo, kad vaikai, kurie mokosi gamtoje ir  daug laiko praleidžia gamtos apsuptyje, yra žymiai mažesnė tikimybė susirgti depresija ar kitais psichikos susirgimais. Beje, tokie žmonės pasižymi aukštesniais pažintiniais gebėjimais, pasitikėjimu savimi ir sąmoningumu“.

Mokytojai iš viso pasaulio

Sutelkus bendras jėgas ir norą kurti laimingą vaikystę bendruomenės vaikams, prie Patirčių slėnio kūrimo prisijungė Kūrybos ir sąmoningumo namai inTegra House. Patirčių slėnio vaikai turės galimybę išreikšti savo kūrybiškumą šių namų kūrybinėse erdvėse, o taip pat – pažinti įvairius mokytojus iš viso pasaulio! InTegra House aplanko skirtingi lektoriai, dvasiniai mokytojai, menininkai iš įvairiausių pasaulio šalių, su kuriais susitiks ne tik vaikai, bet ir tėvai bei mokytojai – taip ketinama dalintis sukaupta patirtimi ir semtis naujų žinių.

Vienas iš steigėjų Lukas Benevičius įvardino, kad Mokymosi namų |Patirčių slėnis| tikslas yra sukurti atvirą, bendruomenę formuojančią ir įtraukiančią erdvę, kurioje kartu ugdytųsi vaikai, tėvai ir mokytojai. Mokymosi namai bus atviri tiek tėvų tobulinimuisi, tiek mokytojų iš visos Lietuvos profesiniam augimui.

Darželis ir mokykla startuos šį rugsėjį

Nuo šio rugsėjo slėnyje veiks darželis 2–5 metų vaikams, priešmokyklinė grupė šešiamečiams ir pirmoji klasė. Tam jau buriama mokytojų komanda ir siekiama, kad Patirčių slėnyje vaikai prasmingai leistų laiką kartu su juos įkvepiančiais, mylinčiais ir gerbiančiais suaugusiais. Viena iš mokytojų Edita Koliataitė kiekviename vaike mato unikalią asmenybę ir džiaugiasi, jog savo darbe gali skatinti vaiko individualumą. Paklausta, kuo vaikui ypatingas buvimas gamtoje, mokytoja Edita pasakoja: „Žingeidumo skatinimas vaikystėje vyksta akcentuojant vaiko įgimtus troškimus: žaisti, tyrinėti ir atrasti. Visa tai lengvai galima įgyvendinti laiką leidžiant gamtoje. Todėl ryšys su gamta bei buvimas joje tampa dar svarbesnis ir reiškia daugiau, nei tiesiog gauti šviežio oro gurkšnį. Natūralios medžiagos, tokios kaip pušų kankorėžiai, žolė, akmenys, lapai, lietus, voratinkliai, medžio šakos, fosilijos, purvas, kriauklės ar smėlis suteikia begales galimybių žaidimams ir vaizduotei. Gamta skatina vaikus mąstyti, veikti bei įgyvendinti idėjas. Kai vaikai įtraukiami į patirtį su gamta, jie įsisavina ir visiškai sutelkia dėmesį į tai, kas yra jų rankose“. Beje, einant pasivaikščioti ar žaidžiant kieme pakanka tiesiog padėti akmenukų ir pagaliukų į vaiko erdvę ir stebėti, kaip vaikas, nieko nelaukęs, lies, čiupinės, apžiūrės, išbandys ir naudos juos savo žaidimuose – idėjomis dalinasi būsima Patirčių slėnio mokytoja, turinti 8 metų darbo patirties tiek Lietuvos, tiek Skandinavijos šalių ugdymo įstaigose.

Mokymosi namų |Patirčių slėnis| kūrimosi procesas dar tik įsibėgėja, tad prie šios įkvepiančios iniciatyvos galite prisijungti ir Jūs. Susidomėjusius kviečiame susisiekti telefonu 8 611 69280 (Akvilė) arba el. paštu  labas@patirciuslenis.lt.  Daugiau informacijos www.patirciuslenis.lt

Diana Baliulė,

Atstovė viešiems ryšiams

Naujienos iš interneto