Aukštadvaryje – žaidimais paremta lyčių lygybės diskusija gali padėti vaikams ir jaunuoliams atsiverti ir geriau suprasti savo teises

Diskusijos su jaunimu lyčių lygybės tema Aukštadvaryje. L.Bakšytės nuotr.

Siekiant stiprinti vietines bendruomenes, mokslo asociacija – Lietuvos demokratiškumo ugdymo kolegija parengė aktyvaus pilietinio ugdymosi programą „Dis-cover“, kuri pritraukė daugiau nei 100 vaikų ir jaunimo.

Kartu su Britų taryba Lietuvoje įgyvendinama programa „Dis-cover“ įtraukė dalyvius iš Lentvario jaunimo centro, Aukštadvario atviroje jaunimo erdvės, vaikų dienos centrų: Čižiūnuose, Aukštadvario „Navininkai“, Švenčionių parapijos „Liepsnelė“, Lietuvos vaikų fondas.

Aukštadvaryje esančio vaikų dienos centro „Navininkai’’ socialinė pedagogė Nijolė Zubrickienė mano, kad mažesnėse bendruomenėse gan aktuali problema yra  stereotipai, kadangi jie yra ryškesni, tad jaunuoliui gali kilti didesnis spaudimas veikti pagal vietos bendruomenės supratimą.

„Svarbu atrasti būdą, padedantį vaikams rasti žodžius apie save. Juk tai labiausiai juos ir augina, todėl dienos centre ypatingą dėmesį skiriame socialinio emocinio ugdymosi programoms’’ – sakė Nijolė Zubrickienė.

Pasak jos, dėl to labai svarbu, kad pilietinio ugdymosi programą „Dis-cover“ įtraukė ir lyčių lygybės praktines dirbtuves. Jos teigimu, žaidimais paremta lyčių lygybės diskusija gali padėti augantiems vaikams ir jaunuoliams ne tik atsiverti ir geriau suprasti savo teises, bet ir išmokti kalbėti apie situacijas, su kuriomis jie susiduria.

„Svarbu atrasti būdą, padedantį vaikams rasti žodžius apie save. Juk tai labiausiai juos ir augina, todėl dienos centre ypatingą dėmesį skiriame socialinio emocinio ugdymosi programoms’’ – sakė Nijolė Zubrickienė.

Lentvario jaunimo centro atstovė Rusnė Jankovskienė pastebi, jog jaunimui svarbios tos pačios temos kaip ir didmiesčio vaikams, tik jiems galbūt yra mažiau galimybių save realizuoti. Jaunimui labiausiai reikalingas suaugusiųjų palaikymas ir saugios erdvės sudarymas, kad jie galėtų įsitraukti į aktualias temas.

„Veikiame 12 metų ir matome, kad sudarius saugią aplinką, vaikai savo mintis išsako labai atvirai. Lyčių lygybės tema jiems nebuvo svetima. Dažnai bendruomenėse stinga palaikymo, iniciatyvos ir jaunimui atrasti savo galimybes. Diskusija apie lyčių lygybę bei jaunimui artimų problemų tyrinėjimas leido daugiau atsiverti ir patiems atrasti pokytį skatinančius žingsnius“, – teigė ji.

Moterų informacijos centro, kurie programos metu organizavo praktines lyčių lygybės dirbtuves vaikams ir jaunuoliams, atstovės Dovilės Masalskienės teigimu, stereotipų  ir elgesio lyties pagrindu atpažinimas leidžia jaunuoliams geriau suvokti save ir kitus, veda prie atviresnio bendravimo bei platesnio savęs realizavimo.

 „Lyčių lygybė – tai ne abstrakti sąvoka, bet kasdienės praktikos, su kuriomis visi susiduriame savo aplinkoje, savo veiklose ir darbuose“ – sakė Britų tarybos Lietuvoje vadovė Ona Vyšniauskaitė.

 

Diskusija su jaunimu lyčių lygybės tema Aukštadvaryje. L.Bakšytės nuotr.

Anot jos, kultūrinių jungčių ir švietimo galimybių organizacijai – Britų tarybai svarbu, kad įgyvendinamos iniciatyvos ir pilietinės programos skatintų lyčių lygybės plėtrą ne tik suaugusiųjų, bet ir jaunimo tarpe.

,,Norint pasiekti teigiamų visuomenės pokyčių, būtina kalbėti su jaunimu ir įgalinti abi lytis siekti geriausių rezultatų bei savo svajonių“, – tikino O. Vyšniauskaitė.

Lyčių lygybės praktiniai mokymai atskleidė, kad skirtingi reikalavimai jaunuoliams kelia įtampą, o neatitinkantys artimiausios aplinkos keliamų lūkesčių, dėl lyčiai priskiriamo vaidmens, patiria bausmes apkalbomis, patyčiomis ar atskirtimi.

„Iš merginų tikimasi, kad viską turime atlikti puikiai”, – sakė viena iš dalyvių, nenorėjusi nurodyti savo vardo ir pavardės.  Jai pritarė taip pat nenorėjusi būti įvardinta draugė: „tikimasi, kad mes visą laiką būtume gražios“.

Susitikime su Lentvario jaunimu, dalyvavusios merginos pateikė patiriamų reikalavimų išvaizdai sąrašą, taip pat pabrėžė jaučiančios spaudimą siekti aukštų rezultatų gyvenime bei akademiniuose pasiekimuose.

„Iš merginų tikimasi, kad viską turime atlikti puikiai”, – sakė viena iš dalyvių, nenorėjusi nurodyti savo vardo ir pavardės.  Jai pritarė taip pat nenorėjusi būti įvardinta draugė: „tikimasi, kad mes visą laiką būtume gražios“.

Pokalbyje atsiskleidė ir pačių merginų keliami lūkesčiai vaikinams: įvardintas noras sulaukti iš jų saugumo, rūpesčio, pagalbos sunkiuose momentuose. Tačiau įsivaizdavimą, kad vaikinai turi apsaugoti merginas, o kartais netgi jas ,,prižiūrėti’’, patys jaunuoliai įvardijo, kaip vieną lyčių stereotipų ir kuris kelia  sunkumų, stengiantis atitikti aplinkos primestą vaidmenį.

Moterų informacijos centro atstovės Rugilės Butkevičiūtės nuomone, prieštaringas mąstymas yra dažnas pasakų, su kuriomis mes augame, motyvas, kur pagrindinę veikėją gelbsti vyriškos lyties herojus. Tokiu būdu atsiranda stereotipinis skirstymas į tai, kas yra moteriška bei tai, kas yra  vyriška, kas vieniems galima, o kas negalima.

Jaunimo dirbtuvės lyčių lygybės tema. L.Bakšytės nuotr.

„Visa tai suplakama dar su biologija ir atsiranda tokie stereotipai, jog visos merginos nemoka fizikos, vien todėl, kad yra merginos arba tai, kad berniukai nemoka lietuvių kalbos, nes jie – berniukai. Suformuojamos dėžutės ir jos įvardinamos, kaip natūrali būsena. Tokiu būdu stereotipai veikia tarsi slopintuvai, kurie smarkiai riboja žmogaus galimus pasirinkimo variantus ir užkerta kelią vystyti savo gebėjimus” – sakė D.Masalskienė.

Pavyzdžiui, tėvams daug lengviau priimti tai, kad mergaitės žaidžia „berniukiškus“ žaidimus, kad ir futbolą, o ne tai, kad berniukai domisi lėlėmis, mada ar noriai šoka baletą.

Susitikimų su jaunimu metu taip pat išryškėjo, kad jaunuoliai vaikinai mažiau dalinasi problemomis; vaikinai sunkiau kalba apie patiriamą spaudimą ar net smurtą, ypatingai jeigu yra skriaudžiami merginų. Baimindamiesi menkinančios aplinkinių reakcijos, jie dažniausiai yra linkę nesidalinti rūpesčiais, likti su problemomis vieni ir tokiu būdu pasijunta esantys aklavietėje.

„Išeiti galime atvirai kalbėdami, jog vaikinai taip pat patiria sunkumų. Mūsų, suaugusiųjų, palaikymas jaunuoliams turi būti aiškus. Mes patys turėtume imtis iniciatyvos bandydami prakalbinti mūsų berniukus’’ –  tikina R.Butkevičiūtė.

Pasak jos, labai svarbu berniukams ir vaikinams parodyti, jog jausmai neturi lyties. Rūpintis savimi, paprašyti pagalbos, pasakyti, kad skauda nėra silpnumo parodymas ar tik „mergaitėms” galimas elgesys.

R.Butkevičiūtės nuomone, stereotipai jaunuoliams gali tapti sunkiu spaudimu jų elgesiui. Pavyzdžiui, tėvams daug lengviau priimti tai, kad mergaitės žaidžia „berniukiškus“ žaidimus, kad ir futbolą, o ne tai, kad berniukai domisi lėlėmis, mada ar noriai šoka baletą.

„Iš mergaičių stereotipai atima galią ir sprendimo teisę, bet jie taip pat atima ir galimybę iš berniukų. Vyriškoji tapatybė atrodo turinti griežtesnius rėmus negu moteriškoji”, – tikino R. Butkevičiūtė.

Lietuvos demokratiškumo ugdymo kolegija aktyvaus pilietinio ugdymosi programa „Dis-cover“ parengta adaptavus globalią programą ,,Projektas pilietis”, kuri pateikia universalią metodologiją bendruomeninėms problemoms spręsti. Ši metodika, sukurta JAV Švietimo ugdymo centro, įgyvendinta daugiau nei 90 pasaulio šalių ir maždaug 20 metų vykdoma Lietuvoje. Programa „Dis-cover“ parengta pasinaudojus kartu su 7 partneriais pagal Erasmus+ įgyvendinto projekto įvardinamo ,,Game changer” sukurtais rezultatais.

Lina Bakšytė

Lietuvos demokratiškumo ugdymo kolegijos projektų vadovė

 

Naujienos iš interneto