Sklandi darželių „Šilas“ ir „Svajonėlė“ komunikacija: ir daugiakalbė, ir nuotolinė

Lopšelio-darželio „Šilas“ auklėtiniai. Nuotr. iš lopšelio-darželio „Šilas“ archyvo

Visoje šalyje vykstant priėmimams į ugdymo įstaigas, Lentvario ikimokyklinukų tėvai neretai susiduria su kiek išskirtiniu iššūkiu – ne tik išrinkti geriausią ugdymo įstaigą, bet ir paruošti lenkakalbį, rusakalbį ar dvikalbį vaiką lietuviškam darželiui. Ilgą laiką Lentvario lopšeliai-darželiai „Šilas“ ir „Svajonėlė“ formavo ir nelietuviškas grupes, tačiau, anot įstaigų vadovių, išaugus lietuviškų grupių poreikiui, rusų ir lenkų grupės buvo panaikintos.

„Kitakalbiai,  kurie renkasi mūsų darželį,  nori, kad čia jų vaikai išmoktų lietuvių kalbos ir turėtų  puikias ugdymosi  sąlygas“, – sako „Šilo“ darželio direktorė Irena Nižauskienė. Šiuo metu ugdymas darželyje vyksta tik lietuvių kalba. „Svajonėlės“ darželio vadovė Jolanta Strelčiūnienė teigia, kad jų formuotą rusakalbių grupę kasmet pradėjo lankyti vis mažiau vaikų, o ir jie išeidavo į priešmokyklinę grupę „Versmės“ gimnazijoje, todėl jos vietoje formuodavosi lietuviška grupė: „Į darželį ir anksčiau, ir dabar tėveliai atveda vaikus iš rusakalbių ir lenkakalbių šeimų. Daugiausia tai dvikalbės šeimos, todėl ir vaikai puikiai kalba abiem kalbomis.“

Esama įvairių nuomonių apie vaiko dvikalbystės ugdymą, tačiau visi sutaria, kad ankstyvas kalbos ugdymas turi daug naudos. Tikriausiai todėl dauguma lenkakalbių ir rusakalbių tėvų renkasi lietuviškus darželius, taip formuodami tvirtus valstybinės kalbos pamatus. „Svajonėlės“ direktorė mano, kad kur kas svarbiau tėvams išrinkti dėstomąją kalbą mokykloje: „Svarbu, kad vaiko kalba galėtų vystytis, turtėti ir palengvintų mokymąsi. Sudėtingiau, jei tėvai namuose visiškai nekalba lietuviškai, todėl tiek vaikui, tiek pedagogui reikia daugiau pastangų sėkmingai adaptacijai. Kad vaikas, pakliuvęs į jam svetimą kalbinę aplinką, neužsisklęstų, nepasijustų svetimas, mūsų darželyje visada padeda auklėtojos, kurios laisvai kalba abiem kalbomis. O tėvai turi būti pasiruošę padėti vaikui, palaikyti jį, kad jis nesijaustų išstumtas iš šeimos kalbinio fono.“

Lopšelio-darželio „Svajonėlė“ auklėtinių veikla karantino metu. Nuotr. iš lopšelio-darželio „Svajonėlė“ archyvo

Abiejuose darželiuose ne tik sudaromos palankios sąlygos dvikalbiams vaikams, bet ir vykdoma daug edukacinių projektų ir veiklų, daug dėmesio skiriama nacionalinėms šventėms. „Tradiciniai renginiai, kuriuos puoselėjame jau tris dešimtmečius, nesikeičia. Tik kasmet, pedagogų kūrybiškumo dėka, tampa vis įdomesni ir juose noriai dalyvauja visa darželio bendruomenė“, – sako Irena Nižauskienė. O „Svajonėlės“ darželis, atsižvelgdamas į tėvų pageidavimą, veda anglų kalbos pamokėles ir Nhat Nam treniruotes. „Darželinukų treniruotėse naudojami bendrieji pratimai, ugdoma vaikų plastika ir koordinacija, akcentuojama disciplina. Anglų kalbos pamokėlių metu per žaidimą, daineles ir linksmas užduotis vaikai mokosi ne tik suprasti ir vartoti pagrindinius žodžius, frazes, bet ir ruošia pagrindą tolimesniam anglų kalbos mokymuisi“, – teigia darželio direktorė Jolanta Strelčiūnienė.

Žinoma, tokią ugdymo idilę ir tvarką kardinaliai pakeitė karantinas, kurio metu abu darželiai ugdymą vykdo nuotoliniu būdu. „Visi pedagogai  atsakingai rengia  nuotolinio ugdymosi užduotis, bendrauja su vaikais pasitelkę informacines technologijas. Ypač didelis dėmesys skiriamas  priešmokykliniam ugdymui, kadangi  jis yra privalomas ir labai svarbus vaikų paruošimas mokyklai“, – akcentuoja „Šilo“ direktorė Irena Nižauskienė. O „Svajonėlės“ direktorė nepamiršta pridėti, kad svarbiausia šiuo sudėtingu laikotarpiu – tėvų įsitraukimas ir dėmesys vaikui: „Labai džiaugiamės savo šeimomis, kurios įsitraukia į auklėtojų pasiūlytą veiklą, dalijasi savo grupėse nuotraukomis, vaizdo įrašais apie vaikų sėkmes ir laiką namuose. Sėkmingas ugdymas gali vykti ir namuose, tačiau mes labai laukiame grįžtant savo svajoniukų.“

 

Giedrė PETREIKIENĖ, Vilnius